Tematică vs. exerciții de arhitectură: tendințe în arhitectura contemporană reflectate în atelierul de proiectare la anii IV-V, școala de arhitectură_UAUIM
- Mihaela Zamfir (Grigorescu) / Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București, România
- Marina Mihăilă / Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București, România
Rezumat
Adesea proiectele din cadrul atelierului de arhitectură sunt doar reacții succinte la tematica de an, atunci când aceasta direcționează prin limite stricte răspunsurile exercițiilor academice. Încălcarea unor limite tematice poate duce în acest caz la fluidizarea soluțiilor sau la căutarea unor resurse arhitecturale mai nuanțate, poetice sau bazate pe un anumit discurs arhitectural.
Experimentarea unor teme mai particulare în formularea limitelor poate deopotrivă îngrădi imaginația ca formulă de răspuns, și obliga la analiza unor nuanțe dincolo de layerele spațiale obișnuite – de citire a contextului arhitectural. Completarea temei cerute la anii IV-V prin tematica de răspuns poate fi totuși o soluție în formularea unui proiect integrat, dar și folosește la ținta finală a școlii de arhitectură: formularea unui proiect complex conținând deopotrivă temă și răspuns, și bazându-se pe un studiu personal al autorului – student, și al criticului – tutor.
Articolul își propune să creioneze un discurs pe care arhitectura contemporană îl anunță din peisajul exercițiilor din cadrul atelierului de la anii IV-V, și sa conchidă asupra unor tendințe cu plus și minus, asupra unor maniere tematice. Discursul critic baleiază de la proiectele de an, comune ca temă tuturor grupelor la proiecte cu temă de atelier, care se încadrează în specificul didactic al departamentului Sinteza de Proiectare, de la proiectul de start din anul IV care face trecerea de la ciclul anterior exersat în cadrul departamentului Bazele Proiectării de Arhitectură la ultimul proiect din anul V care anunță complexitatea proiectului de diplomă. Sunt investigate tipuri de teme, modalități de abordare, de relație cadru didactic-studenți și studenți- studenți, rezultatele procesului didactic în relație cu obiectivele propuse.