Schiță de schiță. Arhiva de proiecte și schițe (UAUIM, 1957-1968)
https://doi.org/10.54508/Argument.16.21
- Ana-Maria Vesa-Dobre / Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu”, Bucureşti, RO
- Melania Dulămea / Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu”, Bucureşti, RO
Rezumat
Schița de schiță este un proiect de arhitectură de o zi, inclus în programul de studii al UAUIM încă de la începuturile sale, un examen deosebit și special care, de-a lungul anilor, a devenit unul dintre reperele de calitate ale școlii. A fost adoptat mai întâi de la Ecolè des Beaux-Arts din Paris și ulterior transformat într-un examen specific, luând mai multe forme și raționamente, de la concurs de idei de arhitectură, la proiect scurt care testează cunoștințele spațiale și îndemânarea în desenul manual, ambele ca mijloace puternice de exprimare artistică. Numele său derivă din propriul mod de a fi: o linie conceptuală, un zbor de idei sau o cursă: o schiță a unei schițe.
Fiind o trăsătură identitară importantă a Școlii, Schița a evoluat de-a lungul anilor, păstrându-și în același timp forma și structura originală. Fiecare deceniu al istoriei sale este imprimat de schimbările climatului profesional, fie ele politice sau arhitecturale. Cu toate acestea, din punct de vedere pedagogic, scopul și calitățile Schiței au păstrat mai mult sau mai puțin același concept, deoarece atât de multe generații de arhitecți au experimentat-o într-un mod destul de asemănător. În cele din urmă, Școala a prețuit-o atât ca proces educațional arhitectural, cât și ca reper identitar.
Luând în considerare supremația desenului computerizat, am ajuns astăzi să apreciem și mai mult aceste Schițe, deși acum ar putea părea învechite și depășite. Arhiva Școlii păstrează o bogată colecție de desene, cu o vechime de peste 65 de ani, pe care recent le-am transferat într-o arhivă digitală. Primind un patrimoniu atât de important și consistent, am încercat să prețuim desenele și să le punem la dispoziția comunității locale și globale de arhitecți în format digital, creionând în același timp o analiză critică asupra semnificației lor pedagogice de astăzi.
Cuvinte cheie
schiță de schiță, anii 1950-1960, digital, arhivă, inventar, proces didactic