ArgumentNr. 13/2021

FORMĂ +/- FUNCȚIUNE. O investigație spațială a sculpturilor-arhitectură ale lui Per Kirkeby

https://doi.org/10.54508/Argument.13.13

  • / șef de lucrări dr. arh., Universitatea de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu”, București, RO

Rezumat:

Per Kirkeby (1938-2018), artist danez multidisciplinar, este renumit mai ales pentru pictura sa abstract-expresionistă, în timp ce preocupările sale pentru artele spațiale (sculptura, arhitectura, scenografia) au fost mai puțin investigate. Inițial licențiat în geologie, a fost marcat ulterior în întreaga și variata sa carieră artistică de această perspectivă specifică, ca un leit-motiv al unor procese de sedimentare și suprapuneri de straturi. Pictura sa dezvăluie într-o manieră brută, aproape necizelată, această viziune, în timp ce sculpturile sale de cărămidă schițează subtil metafore ale aceleiași narațiuni. Adesea denumite și „arhitectură non-programatică”, sculpturile lui Kirkeby sunt, de fapt, investite cu o semantică spațială ce transcende stratul superficial al primei lecturi. În intenția de a investiga acest subiect, studiul se concentrează asupra interogării critice a două paliere: fie sculpturile descriu o abordare arhitecturală, ca pretext pentru o dezvoltare spațială, fie acestea sunt mai curând scenografii arhitecturale, repere într-un țesut urban, concepte sculpturale în afara funcțiunii imediate. Sunt acestea simple limite și gradări, dintre public și privat, dintre exterior și interior sau, poate, chiar obiecte surprinse între funcțiune și formă? În oricare dintre ipostaze, miza investigației constă în tocmai această versatilitate sculptural/arhitecturală a obiectelor, din moment ce răspunsurile sunt dificil de clasat (non-programatic vs. funcțiune, ornament vs. construcție, plin vs. gol). Considerând că procesul de creație în sine este dificil (dacă nu, chiar, imposibil) de analizat pentru Kirkeby, dacă sculpturile sale de cărămidă sunt gesturi de substracție sau de adiție multistratificată, studiul descrie, la final, ambiguitatea acestor exerciții spațiale, ca fiind sculpturi locuite și/sau goluri formale arhitecturale.

Cuvinte cheie: sculpturi de cărămidă, stratificare, limită, gol, sculptură arhitecturală vs. arhitectură sculpturală

Publicat în Argument 13/