ro | en
ArgumentNr. 13/2021

FORMĂ +/- FUNCȚIUNE. O investigație spațială a sculpturilor-arhitectură ale lui Per Kirkeby

https://doi.org/10.54508/Argument.13.13

  • / șef de lucrări dr. arh., Universitatea de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu”, București, RO

Rezumat

Per Kirkeby (1938-2018), artist danez multidisciplinar, este renumit mai ales pentru pictura sa abstract-expresionistă, în timp ce preocupările sale pentru artele spațiale (sculptura, arhitectura, scenografia) au fost mai puțin investigate. Inițial licențiat în geologie, a fost marcat ulterior în întreaga și variata sa carieră artistică de această perspectivă specifică, ca un leit-motiv al unor procese de sedimentare și suprapuneri de straturi. Pictura sa dezvăluie într-o manieră brută, aproape necizelată, această viziune, în timp ce sculpturile sale de cărămidă schițează subtil metafore ale aceleiași narațiuni. Adesea denumite și „arhitectură non-programatică”, sculpturile lui Kirkeby sunt, de fapt, investite cu o semantică spațială ce transcende stratul superficial al primei lecturi. În intenția de a investiga acest subiect, studiul se concentrează asupra interogării critice a două paliere: fie sculpturile descriu o abordare arhitecturală, ca pretext pentru o dezvoltare spațială, fie acestea sunt mai curând scenografii arhitecturale, repere într-un țesut urban, concepte sculpturale în afara funcțiunii imediate. Sunt acestea simple limite și gradări, dintre public și privat, dintre exterior și interior sau, poate, chiar obiecte surprinse între funcțiune și formă? În oricare dintre ipostaze, miza investigației constă în tocmai această versatilitate sculptural/arhitecturală a obiectelor, din moment ce răspunsurile sunt dificil de clasat (non-programatic vs. funcțiune, ornament vs. construcție, plin vs. gol). Considerând că procesul de creație în sine este dificil (dacă nu, chiar, imposibil) de analizat pentru Kirkeby, dacă sculpturile sale de cărămidă sunt gesturi de substracție sau de adiție multistratificată, studiul descrie, la final, ambiguitatea acestor exerciții spațiale, ca fiind sculpturi locuite și/sau goluri formale arhitecturale.

Cuvinte cheie

sculpturi de cărămidă, stratificare, limită, gol, sculptură arhitecturală vs. arhitectură sculpturală

Download

Referințe

  1. Ayers, A. (2018), Matter is Light: Getting Lost with Per Kirkeby at Chateau La Coste. In Pin Up Magazine Online, https://pinupmagazine.org/articles/per-kirkeby-brick-labyrinth-at-chateau-la-coste-france-exhibition-review#16
  2. Buchhart, D. (2015), Per Kirkeby, Remembering Interview from 1996, în Masters of Modernism, Balke, Munch and Kirkeby, Dickinson London & NY, Trad. Max Haberich, pp. 97-98
  3. Paz, M., Maderuelo, J. (2009) Per Kirkeby – Plan 2009 [Catalogo de exposicion, 26 junio -18 octubre 2009], în Proyecto Arte y Naturaleza, Huesca: CDAN, Centre de Arte y Naturaleza. Beulas Foundation, p.175. http://www.cdan.es/arte-y-naturaleza/per-kirkeby-plan/
  4. Jensen, T.B. (2019), per kirkeby/architecture, Edition Blondal, p.62  și în https://www.edition-blondal.dk/thomas-bo-jensen-per-kirkeby-architecture/, [pentru extrase în original, din Caietele lui Kirkeby, fără precizare pagină]
  5. Kosinski, D. (2012). Curator’s Notes. In Phillips Collection/Paintings and Sculpture/Per Kirkeby Exhibition, https://www.phillipscollection.org/event/2012-10-06-kirkeby-paintings-and-sculpture
  6. May, K., van den Hout, J. (2018), Little Boxes and Big Boxes. On Donald Judd’s Obdurate Space, înThe Plan Journal 3 (1): 233-240, 2018, doi: 10.15274/tpj.2018.03.01.03, p.234, http://www.theplanjournal.com/article/little-boxes-and-big-boxes-donald-judd’s-obdurate-space
  7. Slater, J. (2020), Public Art in Lockdown: Per Kirkeby’s Brick Sculptures. In https://www.jessicaslater.xyz/writing/public-art-in-lockdown-per-kirkebys-brick-sculptures
  8. Spangl, E. (2019), Brick by Brick: Per Kirkeby // Kunsthalle Krems. In Chicago’s International Journal of Contemporary and Modern Art, Issue 08, April, 18th, 2019, p.17,18 https://theseenjournal.org/wp-content/uploads/2019/04/2.-Brick-by-Brick.pdf
  9. Van Acker, W., Davidts, W. (2014) If Walls Could Talk: The Brick Sculptures of Per Kirkeby, in Proceedings of the Society of Architectural Historians, Australia and New Zealand:     31 [Conference], Translation, edited by Christoph Schnoor (Auckland, New Zealand:              SAHANZ and Unitec ePress; and Gold Coast, Queensland: SAHANZ, 2014), p.613–622.

Alte articole

Melania Dulămea, Ana-Maria Vesa-Dobre
Tipologii în evoluție – Densitatea locuirii. Inventar de concepte arhitecturale (2023)

Melania Dulămea, Ana-Maria Vesa-Dobre
Gesturi-experiment în arhitectura proiectelor de diplomă. Școala românească de arhitectură - anii 1970 vs. anii 2020 (2022)