ro | en
ArgumentNr. 14/2022

Gesturi-experiment în arhitectura proiectelor de diplomă. Școala românească de arhitectură - anii 1970 vs. anii 2020

https://doi.org/https://doi.org/10.54508/Argument.14.02

  • / conf. dr. arh., Universitatea de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu”, București, RO
  • / șef de lucrări dr. arh., Universitatea de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu”, București, RO

Rezumat

Școala românească de arhitectură, în decada 1970, a fost în mare parte o oglindă perpetuă a practicii locale. Dupa scurta liberalizare a anilor 1960, rigoarea eficienței economice și a tipizatelor au marcat semnificativ procesul de proiectare, în timp ce experimentul sau inovația (indispensabile, de altfel, domeniului) s-au atrofiat treptat. Astfel, în contextul imperativ al directivelor ideologice ce promovau o arhitectură a indicilor de cost, singura zonă „libera” în care mai era, cumva, tolerat experimentul era atelierul școlii. Diplomele, în special, aveau potențialul unor exerciții de originalitate și curaj, iar prin complexitatea și amploarea subiectului puteau ilustra scenarii avantgardiste sau utopice, camuflate bineînțeles de tabele de indici și de sloganuri-tip. Dominantele tematice ale diplomelor primilor ani 1970 au fost sistematizarile și locuințele, elaborate fie în varianta celor colective (izolate sau grupate), fie în cea a „plombelor”. În oricare dintre variante, gesturile-experiment cuprinse în câteva dintre aceste diplome apar exuberante, atipice și extraordinar de detașate de contextul realismului socialist al perioadei. Studiul își propune să descopere, analizeze și interogheze premisele acestor abordari utopice, care contraziceau în parte dogma impusa, și să realizeze o punte în timp cu școala româneasca de arhitectură astazi, după 50 de ani, într-o lume eliberată de ideologia de partid, dar marcată de globalizare. Cercetarea încearcă să descifreze dacă diplomele de astăzi, lipsite de presiunea normativă a eficienței economice impusă de economia centralizată, sunt stimulate de această libertate să caute experimentul. Desprinsă de imboldul liberator și poate chiar subversiv din anii 1970, studiul caută să identifice resursele prin care diploma devine astazi un gest-experiment. Folosind cercetarea de arhivă, cercetarea documentară și experiența didactică directa, studiul sondează premisele prin care proiectele de diplomă au valoare de experiment, caută să identifice ce s-a pierdut și ce s-a câștigat și care va fi valoarea acestor gesturi pentru lumea de mâine.

Cuvinte cheie

proiect de diplomă, experiment arhitectural, materialitate și percepție, tipizate, anii 1970, globalizare, anii 2020

Download

Referințe

  1. Băncilă, D. (1971). Locuințe colective industrializate: CORAL 70. In Arhitectura nr.3/1971 (pp.46-51). București
  2. Cocheci, M., Colpacci, F.A., Gheorghiu T.O., Nicolae C. (1973). Proiect de diplomă: Idee de remodelare urbană într-o zonă a sectorului IV din București. In Arhitectura nr.4/1973 (pp. 71-77). București.
  3. Couchez, E., Heynickx, R. (2021). Introduction: A passage to material hermeneutics. In Architectural Education Through Materiality: Pedagogies of 20th Century Design. Routledge.
  4. Draculis, A., Vasiliu, I. (1972). Centru Deva. In Arhitectura nr.5/1972 (pp.14-18). București
  5. Gluvacov, O. (1971). Studiu de locuințe pentru remodelări urbane. In Arhitectura nr.3/1971 (pp.58-61). București
  6. Kuma, K. (2017). Anti Obiect. București: Pro Cultura
  7. Nesbit, K. (1996). Theorizing a new agenda for architecture: An Anthology of Architectural Theory 1965 - 1995. New York: Princeton Architectural Press.
  8. Olgiati, V., Breitschmid, M. (2018). Non-Referential Architecture: ideated by Valerio Olgiati, written by Markus Breitschmid. Basel: Simonett & Baer.
  9. Patrulius, R.R. (1972). Complex de locuit Găvondar-Reșița. In Arhitectura nr.5/1972 (pp.22-23). București
  10. Plevoets, B., Cleempoel, K. (2019). Adaptive Reuse of the Built Heritage. Concepts and Cases of an Emerging Discipline. Routledge.
  11. Savin, R. (1971). Studiu de locuințe experimentale. In Arhitectura nr. 3/1971 (pp. 52-57). București
  12. Sykes, K. (2010). Constructing a new agenda for architecture : architectural theory 1993–2009. New York: Princeton Architectural Press.
  13. Vesa-Dobre, A.M. (2021). Cutia cu diplome. București: Editura universitară „Ion Mincu”

Alte articole

Melania Dulămea, Ana-Maria Vesa-Dobre
Tipologii în evoluție – Densitatea locuirii. Inventar de concepte arhitecturale (2023)

Melania Dulămea, Ana-Maria Vesa-Dobre
Tipologii în evoluție – Densitatea locuirii. Inventar de concepte arhitecturale (2023)

Ana Daniela Anton, Melania Dulămea, Ionuț Anton
Spațiul virtual și imaterialitate. VRtransFORM (2022)

Ana-Maria Vesa-Dobre
FORMĂ +/- FUNCȚIUNE. O investigație spațială a sculpturilor-arhitectură ale lui Per Kirkeby (2021)

Melania Dulămea
De la compoziție la strategie - viziuni sustenabile ale proiectului rezidențial contemporan (2014)

Melania Dulămea
Arhitectura și neuroștiințele. Introducere într-o abordare interdisciplinară a proceselor de design (2009)