Codruţa IANA

Minimalismul lui Tadao Ando, continuator al filosofiei tradiționale japoneze zen

Abstract:

Motto: „Am cumva credința arogantă că felul în care trăiesc oamenii poate fi influențat, chiar dacă doar puțin, de semnificațiile arhitecturii”

Capitolul acesta va avea două puncte de sprijin: filosofia zen și reflectarea ei în conceptele arhitecturale ale arhitectului Tadao Ando, ca și continuator în contemporan al tradițiilor japoneze. Astfel, în prima parte voi prezenta succint sistemul de credințe specific zen-ului, pentru ca în a doua parte, studiind interviurile și lucrările lui Tadao Ando, să cercetez legătura între acestea și felul cum se realizează ea. De ce aceasta alăturare? În primul rând pentru că filosofia de gândire zen este una dintre cele mai pregnante în Japonia, de ale cărei tradiții se simte legat, permanent ghidat și inspirat arhitectul. În al doilea rând, conceptul zen îl întâlnim răsfoind revistele de arhitectură și design, ca atribut al spațiilor și atmosferei minimaliste, ca si cum ar fi o caracteristică definitorie a acestuia.

În studiul meu m-am ajutat în principal de prelegerile lui Osho adunate în cartea Calea Zen, de câteva dintre cugetările lui Suzuki Roshi2 și pe alte câteva povești și proverbe semnificative, culese din literatura zen specificată în bibliografie.

Alegerea studierii arhitecturii lui Tadao Ando a devenit un dat necesar, ca fiind, pe de-o parte cel mai pomenit de revistele de specialitate cu referire la minimalism, dar și pentru că face parte din cultura japoneză, la a cărei concepte tradiționaliste el se raportează permanent. Astfel, analiza operelor sale va scoate în evidență în ce măsură regăsim aici și în ce mod, conceptele zen.

Ce este zen de fapt și ce legătura are cu minimalismul?

Download:

Publicat în Argument 3/2011


Articole de același autor:

Codruţa IANA:
Analiză morfologică și aplicații în evaluarea patrimoniului - Argument 2/2010
Sistemul de certificare de calitate „Building for life”. Exemplu de aplicare la reabilitarea cartierului Angel Town, Londra - Argument 1/2009