ro | en
ArgumentNr. 16/2024

Democratizarea accesului la arhitectură: între automatizare și creativitate

https://doi.org/10.54508/Argument.16.04

  • / Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București, RO

Rezumat

Articolul investighează redefinirea rolului arhitectului în era tehnologiilor emergente de învățare automată, adăugând curatoriatul datelor ca o etapă esențială în procesul de proiectare. Cercetarea vizează identificarea modului în care aceste tehnologii pot influența relația dintre arhitecți și clienți și cum integrarea comunicării în cadrul noilor tehnologii, precum BIM și vizualizarea avansată, poate transforma procesul de proiectare.

Analiza se desfășoară în trei etape principale: prima constă în compararea datelor de piață din România și Europa pentru a determina care programe de arhitectură sunt cele mai prezente pe piață și nivelul de adopție al noilor tehnologii în dezvoltarea acestora; a doua etapă implică identificarea tipologiilor de clienți ai birourilor de arhitectură; iar ultima etapă analizează segmentul de piață al locuințelor proiectate fără arhitect. Metodologia studiului include analiza comparativă a datelor, interviuri cu arhitecți și evaluarea interacțiunii între persoanele care își construiesc locuințe fără a apela la serviciile unui arhitect.

Deși studiul se bazează pe date calitative, ceea ce limitează generalizarea rezultatelor la întreaga piață de arhitectură, scopul este de a formula o serie de ipoteze care necesită validare pentru a dezvolta o nouă metodologie de lucru ce îmbină automatizarea în arhitectură. Rezultatele analizei comparative arată o adoptare semnificativă a tehnologiilor BIM și VR/AR în România comparativ cu media europeană, evidențiind totodată necesitatea optimizării comunicării între arhitecți și clienți.

Principala contribuție a acestui studiu constă în analiza modului în care tehnologiile emergente, precum AI și BIM, influențează rolul arhitectului și dinamica relației cu clienții. Studiul propune noi moduri de interacțiune și evidențiază impactul automatizării asupra democratizării accesului la servicii de arhitectură.

Cuvinte cheie

inteligență artificială, BIM, VR, automatizare

Download

Referințe

  1. AIA. (2021). Stronger insights for stronger practices: 2021 client feedback report. Australian Institute of Architects. https://www.architecture.com.au/wp-content/uploads/Australian-Institute-of-Architects-Client-Feedback-Report-2021-FINAL.pdf 
  2. Beer, P., & Mulder, R. H. (2020). The effects of technological developments on work and their implications for continuous vocational education and training: A systematic review. Frontiers in Psychology, 11, Article 918. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00918 
  3. Bolojan, D., Vermisso, E., & Yousif, S. (2022). Is language all we need? A query into architectural semantics using a multimodal generative workflow. In J. van Ameijde, N. Gardner, K. H. Hyun, D. Luo, & U. Sheth (Eds.), Post-carbon: Proceedings of the 27th International Conference of the Association for Computer-Aided Architectural Design Research in Asia (CAADRIA 2022), (pp. 353–362). The Association for Computer-Aided Architectural Design Research in Asia (CAADRIA). https://doi.org/10.52842/conf.caadria.2022.1.353 
  4. Chaillou, S. (2022). Artificial intelligence and architecture: From research to practice. Birkhäuser. https://doi. org/10.1515/9783035624045
  5. Cuff, D. (2023). Architectures of spatial justice. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/14505.001.0001
  6. dPrix, W., Schmidbaur, K., Bolojan, D., & Baseta, E. (2022). The legacy sketch machine: From artificial to architectural intelligence. Architectural Design, 92(3), 14–21. https://doi.org/10.1002/ad.2808
  7. Goodfellow, I. J., Pouget-Abadie, J., Mirza, M., Xu, B., Warde-Farley, D., Ozair, S., Courville, A., & Bengio, Y. (2014). Generative adversarial networks. ArXiv. https://doi.org/10.48550/arxiv.1406.2661 
  8. Johannessen, M. R. (2013). Social media as public sphere: An exploratory study of online political communication in Norway [Doctoral dissertation, University of Agder]. University of Agder. https://www.researchgate.net/publication/269705063_Social_media_as_public_sphere_An_exploratory_study_of_online_political_communication_in_Norway 
  9. Mirza, A. (2023). The architectural profession in Europe: The ACE 2022 sector study. Architects’ Council of Europe. https://www.ace-cae.eu/fileadmin/user_upload/2022_Sector_Study_EN.pdf 
  10. Norouzi, N., Shabak, M., Embi, M. R. B., & Khan, T. H. (2015). The architect, the client and effective communication in architectural design practice. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 172, 635–642. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.413 
  11. RIBA. (2015). Client & architect: Developing the essential relationship. Royal Institute of British Architects. https://www.architecture.com/knowledge-and-resources/resources-landing-page/client-and-architect-developing-the-essential- relationship#available-resources    
  12. Woodcock, J. (2021). Technology, labor, and the gig economy. In D. A. Rohlinger & S. Sobieraj (Eds.), The Oxford handbook of sociology and digital media (pp. 178–194). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780197510636.013.14   
  13. Zabala-Vargas, S., Jaimes-Quintanilla, M., & Jimenez-Barrera, M. H. (2023). Big data, data science, and artificial intelligence for project management in the architecture, engineering, and construction industry: A systematic review. Buildings, 13(12), 2944. https://doi.org/10.3390/buildings13122944 
  14. Zamfira, R. (2022). Raport SiOAR 2022. Ordinul Arhitecților din România. https://oar.archi/wp-content/uploads/2023/09/Raport-SIOAR-2022.pdf