Monumentul în lumină. Studiu de caz și simulare – Ansamblul Constantin Brâncuși, Târgu Jiu
https://doi.org/10.54508/Argument.16.10
- Roxana Mitarcă / Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu”, Bucureşti, RO
Rezumat
Monumentele nu sunt doar construcții fizice, ci și expresii artistice, simboluri ale valorilor culturale și istorice ale unei comunități. Ele au menirea de a transmite emoții, de a reaminti de evenimente semnificative și de a onora personalități sau idei remarcabile. Monumentele devin părți esențiale ale peisajului urban sau ale spațiilor publice, contribuind la identitatea și amintirea unei comunități. Acest lucru cere o atenție deosebită din punct de vedere a abordării luminotehnice, lumina jucând un rol fundamental în crearea identității, în accentuarea semnificației monumentelor și a spațiilor publice.
Metodologia adoptată pentru această cercetare implică desfășurarea unor activități de tip ateliere experimentale și realizarea de simulări luminotehnice. Această abordare combină studiul teoretic cu aspecte practice, oferind studenților oportunitatea de a explora în detaliu efectele luminii asupra obiectului de artă și percepției privitorilor. Prin participarea activă la ateliere și prin realizarea simulărilor luminotehnice, studenții pot observa și experimenta direct impactul real al luminii, contribuind astfel la înțelegerea profundă a cunoștințelor teoretice și la dezvoltarea abilităților practice în domeniul luminotehnic. În cadrul acestui workshop studenții au testat diferite metode de iluminat a monumentelor de arhitectură și au înțeles efectul luminii asupra acestora și a faunei din jur. Acest exercițiu este util și important pentru educația lor practică, pentru dezvoltarea abilităților lor de proiectare și planificare, precum și pentru sensibilizarea lor la conservarea patrimoniului cultural și natural.
De asemenea, pe parcursul workshop-ului, studenții au studiat operele de artă atât teoretic cât și practic, analizând mesajul și intenția artistului în cadrul unui tur ghidat cât și prin participarea la prelegeri. Ulterior studenții au intervenit în mod real asupra monumentelor, utilizând aparate de iluminat, pentru a testa și obține diferite efecte luminoase, cu scopul de a ilumina arhitectural obiectele de patrimoniu.
Cuvinte cheie
Iluminat arhitectural, monument, emoție, concept luminotehnic, impact