ro | en
ArgumentNr. 16/2024

Linia în mișcare. Despre o abordare chinestezică a spațiului

https://doi.org/10.54508/Argument.16.06

  • / Universitatea Națională de Arte București, RO

Rezumat

Calitățile chinestezice ale spațiului, cu posibilitatea abordării acestuia ca secvențialitate în percepția emoțională și fizică, fac apel la discutarea noilor tipologii de relaționări imediate dintre spații, atât naturale, cât și construite, și a implicațiilor pe care le are procesul de creare a noilor peisaje culturale într- un moment de distanțare a celor două componente, cultură și natură. În aceste noduri de intersecție a trei departamente diferite: arhitectură, ecologie și artă, apar întrebări noi, care vizează ipostaze noi ale spațiului: cum s-ar putea numi, spre exemplu, un câmp de eoliene sau de panouri solare, ca loc de întâlnire cultură-natură? Ce intervenții sunt invazive sau cu rol de protecție în contextul cultural actual? Aceste chestionări nu vor găsi răspuns aici, în schimb generează punctul de plecare în explorarea perspectivelor de percepere a spațiului/ locului.

În ceea ce privește senzorialitatea, chinestezia a fost utilizată de Modernism ca fiind un simț antrenat în procesul de învățare – conexiunea inseparabilă dintre simțuri și reacția musculară. Acest al șaselea simț a influențat teoriile esteticii și percepția vizuală în artă și arhitectură în secolul al XIX-lea. Astfel, tensiunea reciprocă dintre creier și mușchi implică o percepție emoțională care vine odată cu anumite abordări ale spațiului. Încă din Romantism, arta și filozofia au făcut referire în acest sens la mers și desen ca fiind deopotrivă acțiune și semn – ambele acțiuni ale trasării de linie, marcării de semn – ca implicări corporale în procesul de percepere a spațiului. Implicând mersul ca act estetic, intervențiile omului în spațiu sau în relație cu spațiul sunt răspunsuri la stimuli naturali și culturali, care subliniază codependența dintre static și dinamic, dintre așezare și nomadism, în vederea unei relații echilibrate cu spațiul.

Cuvinte cheie

chinestezie, loc, spațiu, peisaj, Modernism

Download

Referințe

  1. Adams, P. C, Hoelscher, S., & Till, K. E. (2001). Textures of place: Exploring humanist geographies. University of Minnesota Press.
  2. Appleton, J. (1975). The experience of landscape. John Wiley & Sons.
  3. Beaumont, M. (2020). The walker: On finding and losing yourself in the modern city. Verso.
  4. Bloomer, C. K., & Moore, W. C. (1977). Body, memory, and architecture. Yale University Press.
  5. Brain, R. M. (2015). The pulse of modernism: Physiological aesthetics in fin-de-siècle Europe. University of Washington Press.
  6. Careri, F. (2017). Walkscapes: Walking as an aesthetic practice (S. Piccolo, Trans.). Culicidae Architectural Press.
  7. Debord, G.-E. (1955) Introduction to a critique of urban geography (K. Knabb, Trans.). Les Levres Nues, (6). Retrieved from https://situationist.org/periodical/les-levres-nues/issue-6-1955/introduction-to-a-critique-of-urban-geography-98
  8. Debord, G.-E., & Jorn, A. (2006). Theory of the dérive and other situationist writings on the city. Actar.
  9. Dewey, J. (1929). Experience and nature. George Allen and Unwin.
  10. d’Udine, J. (1910). L’art et le geste. F. Alcan.
  11. Iliescu, S. (2022). Experiencing art and architecture: Lessons on looking. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003007654 Jamerson, F. (1991). Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism. Duke University Press. https://doi.org/10.1215/9780822378419 
  12. Jay, M. (2011). In the realm of senses: An introduction. The American Historical Review, 116(2), 307-315. https://doi.org/10.1086/ahr.116.2.307  
  13. McKibben, B., Tufnell, B., Scott, D., & Wilson, A. (2002). Hamish Fulton: Walking journey. Tate.
  14. Nassar, D. (2022). Romantic empiricism: Nature, art, and ecology from Herder to Humboldt. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780190095437.001.0001 
  15. Nicholson, G. (2008). The lost art of walking: The history, science, and literature of pedestrianism. Riverhead Books.
  16. Pallasmaa, J. (2005). The eyes of the skin: Architecture and the senses (2nd ed.). John Wiley & Sons. (Original work published 1996)
  17. Paulson, R. (1982). Literary landscape: Turner and Constable. Yale University Press.
  18. Poetzsch, M. (2005, August 14-17). Walks alone and ‘I know not where’: Dorothy Wordsworth’s deviant pedestrianism. [Paper presentation] 13th Annual Conference of the North American Society for the Study of Romanticism: Deviance and Defiance, Montreal, Canada.
  19. Samuel, F. (2010) Le Corbusier and the architectural promenade. Birkhäuser.
  20. Solnit, R. (2000). Wanderlust: A history of walking. Viking.
  21. Thoreau, H. D. (1862). Walking. The Atlantic, 9(56), 657-674.
  22. Tuan, Y.-F. (2001). Space and place. The perspective of experience. University of Minnesota Press.
  23. Turner, P. (1980). An interview with Hamish Fulton. in R. Adams & L. Baltz (Eds.), Landscape Theory. Lustrum Press.
  24. Veder, R. (2015). The living line: Modern art and the economy of energy. Dartmouth College Press.
  25. William, M. (2011). The art of Richard Long: Complete works. Crescent Moon Publishing.