Ipostazele obiectului arhitectural pre și post conversie inter-religioasă. Transformări sacre: Biserici - Moschei
https://doi.org/10.54508/Argument.16.05
- Mihriban Ocalan / Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București, RO
Rezumat
Articolul de față își propune să trateze unul dintre aspectele cele mai controversate ale fenomenului de conversie a spațiilor sacre care este preluarea unui locaș de cult de către o altă religie, acesta menținându-și funcțiunea originală de spațiu de cult. Acest tip de conversie este percepută drept o pierdere de către cei care revendicau spațiul în mod original și ca o victorie de către cei care preiau controlul, o situație în care un spațiu există în două ipostaze, cea de spațiu pierdut versus spațiu câștigat, care coexistă în același moment.
Vor fi analizate ipostazele obiectului arhitectural pre și post- conversie din dorința de a oferi o perspectivă de ansamblu asupra schimbărilor survenite în urma conversiei din punct de vedere arhitectural. Expunerea ipostazelor diferite ale unui obiect arhitectural facilitează o înțelegere aprofundată a acestuia și explorează relația dintre forma arhitecturală și impactul său asupra utilizatorului și a modului în care este percepută.
În acest context, articolul își propune să trateze fenomenul conversiei inter-religioase a spațiilor sacre și ipostazele generate de acesta, cu precădere impactul asupra modului în care spațiul devine un simbol în mentalul colectiv și a modului în care individul se raportează la acesta.
Studiul va aborda o cercetare de natură calitativă, bazându-se pe teorii, analize de texte și imagini, studii de caz, interpretări și formularea unor întrebări deschise, demersul fiind unul interpretativ, iar scopul final fiind explorarea și înțelegerea manifestării fenomenului conversiei inter-religioase a spațiilor sacre.
Cuvinte cheie
conversie, spațiu sacru, inter-religios, ipostaze
Download
Referințe
- Baer, M. (2008). Honored by the glory of Islam: Conversion and conquest in Ottoman Europe. Oxford University Press.
- Barrie, T. (2013). The sacred in-between: The mediating roles of architecture. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315881119
- Bertelli, S. (2001). The king’s body: Sacred rituals of power in medieval and early modern Europe (R. B. Litchfield, Trans.). Penn State Press. (Original work published 1990)
- Bianca, S. (2000). Urban form in the Arab world: Past and present. Thames & Hudson.
- Brandt, P.-Y. (2022). Contemporary models of conversion and identity transformation. In A. Despotis & H. Löhr (Eds.), Religious and philosophical conversion in the ancient Mediterranean traditions (pp. 17–42). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004501775_003
- Cameron, A. (2016). Christian conversion in late antiquity: Some issues. In A. Papaconstantinou, N. McLynn & D. Schwartz (Eds.), Conversion in late antiquity: Christianity, Islam, and beyond (pp. 41–60). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315574202-7
- Dark, K., & Kostenec, J. (2019). Hagia Sophia in context: An archaeological re-examination of the Cathedral of Byzantine Constantinople. Oxbow Books.
- Dexonline. (n.d.). Conversiune. In Dicționar explicativ al limbii române. Retrieved February 18, 2024, from https://dexonline. ro/definitie/conversiune/definitii
- Darke, D. (2020). Stealing from the Saracens: How Islamic architecture shaped Europe. Hurst & Company.
- Dodds, J. D. (1992). The Mudejar tradition in architecture. In S. K. Jayyusi & M. Marín (Eds.), The legacy of Muslim Spain (pp.599–620). Brill.
- Henry-Claude, M., Stéfanon, L., & Zaballos, Y. (2001). Principles and elements of medieval church architecture in Western Europe. les éditions Fragile.
- Jones, P. B. (2016). Architecture and ritual. Bloomsbury Publishing.
- Katznelson, I., & Rubin, M. (2014). Religious conversion: History, experience and meaning. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315605111
- Kling, D. W. (2020). A history of Christian conversion. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780195320923.001.0001
- Mainstone, R. J. (1997). Hagia Sophia: Architecture, structure, and liturgy of Justinian’s great church. Thames & Hudson. (Original work published 1988)
- Martin, C. (2017). A critical introduction to the study of religion (2nd ed.). Taylor & Francis. https://doi.org/10.4324/9781315474410
- Mohamed, D. H. E. I. L. (2023). The impact of revival of traditional lighting techniques in modern and contemporary mosque design. In M. Fekry, M. A. Mohamed, A. Visvizi, A. Ibrahim, & L. F. Ghamri (Eds.), Mosque architecture: A transdisciplinary debate (pp. 85-93). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-24751-4_10
- Necipoǧlu, G. (1992). The life of an imperial monument: Hagia Sophia after Byzantium. In R. Mark & A. Ş. Çakmak (Eds.), Hagia Sophia: From the age of Justinian to the present (pp. 195-225). Cambridge University Press.
- Nur, Y. B., & Ozer, Y. S. (2017). Temporality and memory in architecture: Hagia Sophia. Iconarp International Journal of Architecture and Planning, 5(Special Issue), 60–76. https://doi.org/10.15320/iconarp.2017.26
- Nock, A. D. (1998). Conversion: The old and the new in religion from Alexander the Great to Augustine of Hippo. Johns Hopkins University Press. (Original work published 1933)
- Ousterhout, R. (2008). Master builders of Byzantium. University of Pennsylvania Museum of Archaeology and Anthropology.
- Ousterhout, R. G. (2019). Eastern medieval architecture: The building traditions of Byzantium and neighboring lands. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780190272739.001.0001
- Powell, K. (1999). Architecture reborn: Converting old buildings for new uses. Rizzoli.
- Rambo, L. R. (1993). Understanding religious conversion. Yale University Press. https://doi.org/10.12987/9780300170016
- Roitto, R. (2022). Using behavioural sciences to understand early Christian experiences of conversion. In A. Despotis & H. Löhr (Eds.), Religious and philosophical conversion in the ancient Mediterranean traditions (pp. 43-58). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004501775_004
- Stronge, S., Bulbulia, J., Davis, D. E., & Sibley, C. G. (2021). Religion and the development of character: Personality changes before and after religious conversion and deconversion. Social Psychological and Personality Science, 12(5), 801-811. https://doi.org/10.1177/1948550620942381