ro | en
ArgumentNr. 12/2020

Utopia. Distopia. Concepte în arhitectura și artele vizuale contemporane

https://doi.org/10.54508/Argument.12.09

  • / drd. arh., Universitatea Națională de Arte "George Enescu", Iași, RO

Rezumat

Relația binomică dintre utopie și distopie, dar și modul în care aceasta influențează spațiul cultural vizual, constituie subiectul lucrării de față. Se poate afirma, în contextul actual în care se evidențiază o lipsă a idealurilor utopice care ar trebui să stea la baza producerii operei de artă, în sensul asociat noțiunii de către Walter Benjamin, că distopia a devenit nu doar acceptată, ci și integrată în mai toate nivelurile societății, implicit și în spațiul cultural vizual. Privind imaginea de ansamblu, reiese faptul că această aparentă inevitabilitate poate fi contracarată doar prin alipirea la conceptul de impuls utopic. Societatea contemporană are tendința să prolifereze ideea că nimeni, niciodată, nu va propune realizarea sau implementarea unei distopii, cu toate acestea, începând cu mijlocul secolului al XX-lea, artiștii, arhitecții, realizatorii de film și scriitori au dezvoltat și promovat o serie de narațiuni distopice, care ne readuc în atenție faptul că trebuie să avem în permanență o abordare atentă și critică a genezei conceptului de utopie, așa cum a fost el gândit de către Thomas More.

Cuvinte cheie

utopie, distopie, cultura vizuală, oraș ideal

Download