ro | en
ArgumentNr. 13/2021

Macheta ca element privilegiat în expoziţiile de arhitectură. Două studii de caz

https://doi.org/10.54508/Argument.13.08

  • / asist. univ., Dinâmia’Cet, ISCTE – Institutul Universitar din Lisbona, Lisbona, Portugalia
  • / asist. univ., Dinâmia’Cet, ISCTE – Institutul Universitar din Lisbona, Lisbona, Portugalia

Rezumat

Foarte frecvent, expozițiile de arhitectură includ reprezentarea de clădiri și spații. Schițe, fotografii și modele sunt expuse pentru a ilustra o entitate absentă: clădirea, situl și utilizatorii. Ne confruntăm cu un paradox. Scopul elementelor ilustrative este prezentarea unui obiect architectural și a esenței sale, dar adevărata experiență multidimensională a arhitecturii este absentă.

Principala temă a investigației este utilizarea modelelor în expozițiile de arhitectură. Sunt examinate gama de utilizare și aplicarea modelelor ca instrument de comunicare și simulare. Două expoziții din contextul portughez sunt analizate și comparate.

Înaintea Renașterii, schițele nu erau instrumentul principal de comunicare pentru concretizarea construcțiilor arhitecturale. Cel mai adesea, se utilizau modele pentru ilustrarea proiectului de arhitectură pe șantierul de construcție. Dintr-o perspectivă mai amplă, modelele asumau dublul rol de simulare și comunicare a arhitecturii în vederea construcției.

În Portugalia din prima jumătate a secolului 20, fenomenul expozițiilor arhitecturale a fost inițial legat de domeniul educației, prin participarea la expoziții care au reunit diferite discipline artistice precum pictura, sculptura, desenul, arhitectura, etc. Deși cu anumite oscilații în decursul timpului, modelul a avut o prezență esențială și garantată în expozițiile de arhitectură. A devenit proeminent și chiar autonom în raport cu proiectele reprezentate, în decursul ultimelor decenii ale secolului 20.

Cele două studii de caz selectate pentru analiză reprezintă exemple de locuințe din secolul 20, respectiv secolul 21. Scopul este de a identifica elemente constante și variabile ale expoziției, realizând astfel o clarificare a utilizării modelelor în arhitectură și stabilind tipare și tipologii de utilizare a modelelor.

Cuvinte cheie

modele, expoziții de arhitectură, Trienala de Arhitectură de la Lisabona 2010, Bienala de la Veneția 2010

Download

Referințe

  1. Barr Jr., A.; [et al.] (1932). Modern Architects. New York: Norton & Company; Plandome Press.
  2. Ferrand, Bicker e Associados [FBA] (2010). Falemos de (7) Casas em Cascais. https://www.fba.pt/portfolio/projects/falemos+de+7+casas+em+cascais-34/
  3. França, J. (1990). A Arte em Portugal no Século XIX. [Vol. I]. Lisboa: Bertrand.
  4. Fundação Calouste Gulbenkian [FCG] (1980). Alberto Sartoris. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
  5. Mendes, P. (2010). Exhibition “Let's Talk About (7) Houses in Cascais”. https://pmendes.com/exhibition-lets-talk-about-7-houses-in-cascais/
  6. Meschede, F. (2012). Sou Fujimoto. Futurospective Architecture. Köln: Verlag der Buchandlung.
  7. Ministério das Obras Públicas [MOP] (1948). 15 Anos de Obras Públicas. 1932 – 1947. Lisboa: Comissão Executiva da Exposição de Obras Públicas.
  8. Ramos, C. (1932). Exposição Carlos Ramos Funchal, Lisboa. Lisboa: Oficinas Gráficas UP.
  9. Siza, Á.; Santos, J. (Ed.) (1995). Álvaro Siza Obras y Proyectos. Santiago de Compostela, Electa: Centro Galego de Arte Contemporânea.
  10. Sociedade Nacional de Belas Artes [SNBA] (1924). Exposição d’Arquitectura de Luiz Christino da Silva, ex-pensionista, Valmôr, no estrangeiro. Lisboa: Sociedade Nacional de Belas Artes.
  11. Sociedade Nacional de Bellas-Artes de Lisboa [SNBA] (1909). Setima exposição de pintura, esculptura, architectura. Desenho, aguarella, etc. Lisboa: impresor Libanio da Silva.
  12. Speer, A. (1941). Moderna Arquitectura Alemã. Lisboa: Salão das Belas Artes.
  13. Tavares, A. (Ed.) (2015). Carrilho da Graça: Lisboa. Porto: Dafne.
  14. Zumthor, P. (2008). Peter Zumthor, Edifícios e Projectos, 1986-2007. Lisboa: Experimenta Design, Kunsthaus Bregenz.
  15. Gomes, M. (2019). The Representation | Presentation of Architecture in an Exhibition: The Portuguese Example. Journal of Engineering and Architecture, 7(2), 29-39. https://doi.org/10.15640/jea.v7n2a4.
  16. Direção Geral das Artes [dgARTES] (2011, January 13). Pavilhão de Portugal na Bienal de Arquitectura de Veneza. https://pt-pt.facebook.com/DGArtes/photos/a.172714389436687.29804.172524329455693/177958265578966